Vedtekter for
Råde Rotaryklubb
(vedtatt 8. oktober 2012
m/endringer vedtatt 27. oktober 2017)
Artikkel 1 -
Navn og område
Råde Rotaryklubb er en del av
Rotary International (RI) og fungerer i lokalmiljøet innenfor Råde kommunes
grenser. Råde Rotaryklubb sorterer videre under Distrikt 2260 og Område C, som
består av de fem klubbene i Varnaområdet.
Klubbens aktiviteter styres av Loven som gjelder
for alle Rotaryklubber verden over - samt lokale vedtekter i det følgende.
http://rk12896.rotary.no/files/cms_userfile/LogoerIllustr/Vedtekter.jpg
Artikkel 2 - Styret
Råde Rotaryklubb ledes av et klubbstyre,
sammensatt som følger:
• President
• Innkommende president (visepresident)
• Past President
• Sekretær
• Kasserer
I
tillegg kan klubben velge et antall medlemmer etter behov.
2a - Valg av Styre og revisor
Valg av Styret for kommende Rotaryår skal foretas i forbindelse med klubbens
Årsmøte. Administrasjonskomiteen skal i god tid før Årsmøtet fremme forslag til
Styret på kandidater til revisor-, sekretær- og kasserervervene for kommende
Rotaryår (år n+1), samt forslag på kandidat til presidentvervet for Rotaryår n+2
(visepresident for år n+1). Styret fremmer så endelig forslag på kandidater til
de nevnte vervene for klubbens medlemmer minst 14 dager før klubbens Årsmøte.
Det skal som prinsipp tilstrebes rotasjon blant
medlemmene, men om ønskelig kan kasserer og/eller sekretær gjenvelges. Hvis det
er flere kandidater til et og samme verv foretas skriftlig avstemning.
Årsmøtet velger også revisor.
Det valgte Styret fungerer umiddelbart etter presidentskiftet 1. juli.
2b - Styremøter
Styremøter holdes hver måned. Møtet er
beslutningsdyktig når minst tre av Styrets medlemmer er til stede. Saker som
ønskes tatt opp til behandling forberedes av Presidenten, med nødvendig støtte
fra øvrige styremedlemmer. Ekstraordinært styremøte avholdes om minst to
medlemmer ber om dette.
Saksliste for styremøtene
1. Referat fra siste møte gjennomgås
og godkjennes
2. Økonomi
3. Oppfølging (evt. igangsetting) av komiteers arbeid /oppgaver
4. Diverse saker, korrespondanse, m.m.
Det skal skrives referat fra klubbens styremøter. Slike referater skal
være tilgjengelig for alle klubbens medlemmer innen 60 dager etter avholdt
møte.
Artikkel 3 -
Årsmøtet
Klubbens skal avholde årsmøte innen utgangen av
oktober måned hvert år. Møtet skal varsles minimum 14 dager i forveien.
Saksliste for årsmøtene
1. Åpning av møtet – valg av møteleder
2. Referat fra siste årsmøte - gjennomgang og godkjenning
3. Presentasjon av revidert regnskap for foregåede Rotaryår (år
n-1)
4. Valg av sekretær og kasserer for kommende Rotaryår
5. Valg av President for Rotaryår n+2 (visepresident for år n+1)
6. Valg av revisor(er) for kommende Rotaryår
7. Innkomne saker
Artikkel 4 -
Ledelsens plikter
Presidentens ansvar er å lede og drive klubben i henhold til de lover og regler som
gjelder for Rotary International, og som er beskrevet i ”Manual of Procedure”.
Presidenten er også klubbens ansikt utad og utøver oppgaver som vanligvis hører
til/forbindes med slikt verv.
Innkommende president leder klubbtjenesten og utfører Presidentens oppgaver i dennes fravær,
samt utfører andre oppgaver etter behov.
Sekretæren har ansvaret for at referater fra styremøter og
årsmøter blir skrevet, arkivert og gjort tilgjengelig for klubbens medlemmer,
enten på klubbens hjemmeside, eller via e-post. Sekretæren er videre ansvarlig
for å holde klubbens medlemsoversikt på Medlemsnett ajour, føre
fremmøteoversikt for klubbmøtene, utarbeide og rapportere månedlig
frammøtestatistikk samt sørge for utarbeidelse og oversendelse av aktuelle
rapporter til Distrikt 2260 og Rotary International. Sekretæren er også
ansvarlig for arkivering av korrespondanse, komitéprotokoller o.a.
arkiveringsverdig materiale.
Kasserer utarbeider budsjettforslag i samråd med Styret og
lederne for klubbens ulike komiteer. Kasserer fører også regnskap med klubbens
midler, presenterer den økonomiske situasjonen på styremøter og overfor
klubben, samt fremlegger revidert årsregnskap for klubbens Årsmøte. Han/hun er
videre ansvarlig for å sende ut faktura for kontingenter, innbetalinger til
Rotary Foundation og andre aktuelle innbetalinger, samt å følge opp at
medlemmene betaler. Sekretæren er også ansvarlig for å betale klubbens
regninger samt for at aktuelle innbetalinger til Distrikt 2260 og til Rotary
International skjer til fastsatte tidspunkt.
Past President
Deltar i Styrets møter, og ansvarer ellers for de oppgaver han/hun eventuelt
tildeles av Styret.
Alle tillitsvalgte skal etter avsluttet verv
uoppfordret levere tilbake til klubbens ting, eiendeler, protokoller, midler og
annet som tilhører klubben.
Artikkel 5 -
Klubbmøter
Klubbens ukentlige møter foregår normalt i
klubbens lokaler på Kihl
Gård hver mandag kl. 20:00-21:00.
Bedriftsbesøk, Intercity-møter og klubbmøter med annet fremmøtetidspunkt
og/eller møtested skal annonseres i god tid. Det vises forøvrig til Lovens
Artikkel 8 pkt. 1 og 12 hva gjelder møter og nærvær på møter.
Medlemmer som av yrkesmessige årsaker ikke har anledning til å møte,
kan av Styret fritas for møteplikten.
Det ukentlige klubbmøtet er beslutningsdyktig når
minst 1/3 av medlemmene er til stede. Saker som legges frem av Styret for
beslutning skal fremmes for klubbens medlemmer minst 14 dager før beslutning
skal fattes.
På møtene er det normalt anledning til å ta med en
bekjent dersom kveldens tema er av allmenn interesse.
Møter hvor ledsager er spesielt velkommen skal
kunngjøres i klubbens møteprogram
Klarerte potensielle klubbmedlemmer kan delta på
alle møter/arrangementer i klubben til evt. medlemskap er avklart.
Forretningsorden på klubbmøtene
1. Møtet åpnes
2. Presentasjon av besøkende
3. Fødselsdager/jubileer
4. Korrespondanse og meddelelser
5. Eventuelle komitérapporter
6. Eventuelle meddelelser fra enkeltmedlemmer
7. Eventuelle saker til behandling
8. Eventuelle ’3-minutter’ innslag
9. Kveldens program
10. Påminning om neste møte
11. Møtet avsluttes
Artikkel 6 - Kontingent
Kontingenten (årvis) skal være betalt innen
tidsfrist anført på tilsendt faktura. Eventuelle endring av kontingenten
fremmes av Styret i samråd med Innkommende president med bakgrunn i tanker om
kommende aktiviteter og engasjementer. Kontingenten fastsettes av klubben
etter forslag fra Styret og gjelder til nytt forslag fremmes.
Artikkel 7 -
Klubbkomitéer
Samtlige medlemmer som ikke har andre verv i
klubben skal lede, eller inngå i en av klubbens faste komitéer.
Råde RK skal ha disse komitéer:
1. Klubb administrasjon
2. Medlemskap
3. Omdømme
4. Rotary
Foundation
5.
Samfunnsprosjekter
I
tillegg kan andre komiteer velges etter behov.
Den enkelte komité ledes av en av Presidenten
utpekt komitéleder.
Klubbens Youth Exchange Officer (YEO) oppnevnes av
Styret, Det
samme gjelder for klubbens CICO, Klubbens internett kommunikasjons offiser.
Presidenten kan ved behov etablere underkomiteer
og/eller arbeidsgrupper, f.eks. i forbindelse med større oppgaver og for
særskilte prosjekter.
Artikkel 8 - Komitéenes oppgaver
Klubbkomitéenes oppgave er å arbeide for å oppnå
klubbens kortsiktige og langsiktige målsetninger innenfor de fem
tjenesteområdene (klubbtjeneste, yrkesrettet tjeneste, samfunnstjeneste,
internasjonal tjeneste og Nye Generasjoner).
Det vises til nærmere instrukser for komiteene om
oppgaver, funksjonsmåte, mm.
Artikkel 9 - Økonomi
Klubbens regnskapsår varer fra 1. juli til 30.
juni. Midler skal forvaltes på en god og sikker måte i samråd med
styret. Regnskapet føres i samsvar med fastsatt kontoplan. Budsjett for
kommende år utarbeides og vedtas av styret innen utgangen av juli måned og
presenteres for klubben medio august måned.
Artikkel 10 - Nye medlemmer
1. Forslag på nye medlemmer fremmes leder for
komité for Medlemsutvikling og rekruttering, som i samråd med komitéen besørger
høring av forslaget blant klubbens medlemmer, vurdering av forslaget mht
klassifikasjon og skriftlig innstilling til Styret.
2. Styret vurderer innstillingen og informerer
forslagsstiller om endelig beslutning.
Er utfallet positivt bekjentgjøres kandidaten på første klubbmøte, og
forslagsstiller/fadder skal deretter ta kontakt med kandidaten for å underrette
om klubbens interesse av å ta opp vedkommende som nytt medlem. Det er viktig at
forslagstiller/fadder sørger for at kandidaten blir gitt grundig informasjon om
formålet med Rotary International, klubbens rolle i nærmiljøet, så vel som
plikter og rettigheter som medlem.
3. Er kandidaten positiv til å bli nærmere kjent
med klubben, inviteres vedkommende til å delta på ordinære klubbmøter og
arrangementer i en periode.
4. Ønsker kandidaten å bli medlem, tas vedkommende
opp som Rotarymedlem ved et ordinært klubbmøte, etter en kort introduksjon av
forslagsstiller/fadder. Se forøvrig klubbens til en hver tid gjeldende sermoni
for opptak av nye medlemmer.
5. Sekretær melder omgående inn nytt medlem til
Rotary International.
Artikkel 11 -
Beslutninger
Ingen forslag eller beslutninger som på noen måte
binder klubben må tas opp til behandling før saken/forslaget er behandlet av
Styret. Fremkommer det forslag på vanlige klubbmøter om forskjellige
spørsmål, skal disse uten diskusjon overleveres Styret for håndtering.
Artikkel 12 -
Endringer
Disse vedtekter kan endres på et ordinært
klubbmøte, såfremt møtet er beslutningsdyktig og to tredeler av de fremmøtte
stemmer for endringsforslaget. Eventuelle endringsforslag skal etter Styrets
behandling oversendes skriftlig per e-post til samtlige medlemmer minst 14
dager før avstemming skal finne sted. Skrivelsen skal redegjøre for
endringsforslaget og avstemningsdato.
--- oo O oo ---